Buku Ensiklopedia Perang Rasulullah

Buku Ensiklopedia Perang Rasulullah ini sahaja membawa kita mengimbau kembali ke zaman silam dengan mengikuti sirah dan kronologi peperangan Rasulullah s.a.w secara infografik. Ia juga mengupas sebab, taktikal, strategi serta analisis yang mampu mengubah persepsi kita serta masyarakat barat selama ini terhadap penglibatan Rasulullah s.a.w dalam peperangan. Benarkah Islam tersebar melalui pedang atau peperangan ? Mengapa Rasulullah s.a.w berperang ?

Selama 23 tahun setelah dilantik sebagai rasul, peperangan hanya berlaku setelah penghijrahan. Ensiklopedia ini merekodkan 84 peperangan sepanjang 11 tahun dengan hanya 379 terkorban di kedua belah pihak. Daripada jumlah peperang tersebut dikatakan hanya 28 daripadanya dipimpin oleh Rasulullah s.a.w. sendiri.

Jika dibandingkan dengan Perang Dunia I yang berlangsung selama empat tahun (1914-1918), telah mengorbankan sekitar 15 juta jiwa. Manakala dalam perang dunia kedua (1939-1945) pula, dikatakan mengorbankan 62 juta lebih nyawa manusia.

Sepanjang perang tersebut, rupanya hanya seorang sahaja yang terbunoh di tangan Rasulullah s.a.w. Namun ada kisah menarik disebaliknya, itupun tidak mati di medan perang, sebaliknya sehari dua selepas peperangan. Kena baca buku ini.

Ubayy bin Kholaf pernah berkata: “Demi Allah, aku benar-benar akan membunuh Muhammad”. Maka ucapan itu sampai kepada Rasulullah s.a.w, maka beliau bersabda: “Bahkan akulah yang akan membunuhnya, insyaallah”.

Maka, seorang laki-laki yang mendengar ucapan tersebut dari Rasulullah s.a.w, dia pergi menuju Ubayy bin Kholaf, kemudian dikatakan kepadanya, sesungguhnya ketika Muhammad diberitahu tentang apa yang engkau katakan, dia berkata: “Bahkan akulah yang akan membunuhnya Insya Allah”. Ini membuatnya beliau merasa takut, lantas berkata: “Aku menyumpahi demi Allah, apakah engkau mendengarnya berkata seperti itu?”. Dia menjawab: “Ya”, maka ucapan tersebut memberi pengaruh terhadap jiwanya karena mereka tahu bahwa tidaklah mereka mendengar Rasulullah s.a.w mengucapkan satu ucapan melainkan akan menjadi kenyataan.

Please follow and like us:
Total Page Visits: 235 - Today Page Visits: 1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *